woensdag 18 februari 2009

Nieuw Stadskantoor en Bibliotheek Deventer

Vorige week trad het college van Burgemeester en wethouders af in Deventer. De verdeelde fractie van de pvda wilde nader onderzoek en meer gegevens. B&W legde dit uit als het ontbreken van vertrouwen bij de grootste collegepartij.

Jarenlange voorbereidingen en uitgewerkte plannen hangen aan een zijden draad. Jan Terlouw is in de stad om het College te lijmen. Dat geeft ons weer hoop. En die is broodnodig want elke dag weer ervaren we de beperkingen van het gebouw uit 1964. Zeker nu we in 2008 de omslag van krimp naar groei hebben gemaakt. 8% meer uitleningen; 9 % meer bezoekers in de centrale bibliotheek. En de groei gaat door. Dat heeft te maken met tal van maatregelen uit ons meerjarenplan. Veel meer actuele romantitels, 5.000 speelfilms erbij, een pretparkabonnement zonder leengelden, geen maximum aantallen meer, 6 weken leentermijn, aanvragen en reserveren zonder extra kosten, een forse toename aan activiteiten voor jong en oud op het gebied van kennis en informatie, cultuur en lezen, zondags open op koopzondagen met een vertelvoorstelling voor de jongsten, de huiskamerbioscoop de kleine keizerin waar je naar believen met wie je wilt op een moment dat je wilt een film kunt bekijken die jij wilt.

Dit is het 2008-beeld van de vernieuwing die we in ons meerjarenplan hebben uitgezet. Dat vinden wij al een mooi beeld. En dat beeld zijn we aan het doortrekken naar 2012 als we in dat prachtige nieuwe gebouw van Michiel Riedijk zitten. En ik vertel in allerlei bijeenkomsten over dat beeld van 2012

Toen ik in januari 2007 - weer - aantrad als directeur van de bibliotheek kreeg ik een sms'je: het is stil in de bibliotheek. Van mijn lief. Ze kwam vast op een verkeerd moment, maar we weten dat het achteruit ging in onze bibliotheken. Dan heb je weinig weerwoord. Ik heb het sms'je aan heel wat mensen laten zien.
Toen ik vandaag thuis kwam zei ze dat ze vandaag in de bibliotheek was en dat het er druk was. Ik heb gevraagd of ze het me wilde sms-en...

In alle discussies over de nieuwbouw van bibliotheek en stadskantoor worden ook van alle kanten opmerkingen gemaakt over onze plannen. Of we niet te luxe plannen hebben. Of we niet teveel fantasie hebben? Of we die aantallen halen? Of de bibliotheek wel iets te zoeken heeft bij een stadskantoor in een stadhuis. En steeds weer moet je het verhaal van de bibliotheek vertellen en hopen dat mensen het ook geloven. Dat ze mee de lijn van het meerjarenprogramma en de resultaten van 2008 weten door te trekken naar 2012. Dat ze mee de fantasie hebben om wat in Amsterdam en Delft te zien is, gecombineerd kan worden met wat cook&book in Brussel doet. Dat ze dat met respect voor de rol van de bibliotheek in de samenleving willen doen, en dat niet alleen doen vanuit de bril van een specifieke visie of het belang dat men heeft.

Dat valt niet mee. Er wordt ook van alles geroepen over de bibliotheek waar je je hart bij vasthoudt. Dat woord beleefbibliotheek staat niet iedereen aan. Er wordt getwijfeld aan 7 dagen per week 1000 bezoekers. Dat we toch ook filialen hebben. Dat de digitale bibliotheek er aan komt. Dat we met minder m2 ook wel toe kunnen. Dat Deventer geen grootheidswaanzin moet hebben zich met Amsterdam te vergelijken. En wat al niet meer. Daar valt overal een weerwoord op te geven. Maar uiteindelijk gaat het ook om het vertrouwen dat het geschetste beeld waar kan worden.

Vandaag heb ik nog weer eens mijn stapel bibliotheekbladen doorgebladerd. En kon mezelf voor mijn hoofd slaan niet in elk bibliotheekblad elk artikel te lezen. Ik zit nog wel in de redactieraad! In het januarinummer van 2008 staat een artikel over de nieuwe bibliotheek in Halmstad Zweden. (ik heb - voor het goede doel - het artikel gescand en in mijn netbox gezet - voor wie het helemaal wil lezen) Dat artikel zag en las ik vandaag pas echt. Wauw, en wat een artikel. Halmstad is een stad met 89.000 inwoners, een centrale bibliotheek en 11 filialen met een bibliobus. In 2006 openden ze een centrale bibliotheek van 8.000 m2 (was 2.000 m2) die 72 uur, 7 dagen per week open is. De bibliotheek torent boven de stad uit, wordt door veel meer mensen bezocht die ook nog veel langer blijven ook. Ze noemen het een beleefbibliotheek waar elke dag een activiteit is voor steeds weer andere mensen. Met 60.000 bezoekers per maand! Een ongekend groei, terwijl ook de uitleen met 30% gestegen is. Een bibliotheek die van de mensen geworden is, op vele fronten.

Als je dat gelezen hebt weet je dat ons verhaal klopt, dat het niet meer verzonnen en dus geloofd hoeft te worden, maar dat het bestaat.

Van de zomer gaat heel Deventer en omgeving op vakantie naar Zuid Zweden. Komende week gaat Jan Terlouw zorgen dat dat niet voor niks is!

2 opmerkingen:

WoW!ter zei

Mooi om die positieve geluid op je eigen blog te kunnen lezen!
Succes met het overtuigen van het (volgende) college

Mark Deckers zei

Thumbs up!