maandag 17 november 2008

lastFM en muziekweb

Van het weekend ben ik mijn eigen radio gaan maken met LastFM

Tegelijk heb ik mijn voetbalvriend Ed gelukkig gemaakt. Hij is op zoek naar een cd van de Claw Boys Claw. Omdat hij nog een oud casettebandje heeft waar mooie nummers op staan. Hij heeft een Ipod, maar... Itunes heeft de cd niet; dus er valt niks te downloaden voor 99ct per nummer.
Dus heb ik hem donderdagavond na de training uitgelegd dat hij met de pas van zijn partner in via de catalogus van bibliotheek Deventer muziekwebtitels incl zoek&boekknop kan vinden en zonder extra kosten kan bestellen. Ook die van de CD-uitleen in Enschede overigens. En 's-avonds thuis een link van claboysclawradio via last.fm gemaild: http://www.last.fm/listen/artist/Claw%2BBoys%2BClaw/similarartists. Mailtje de dag erna: Ja Jos jullie hebben als bibliotheek een puntje voor op Itunes. De cd is wel bij jullie te krijgen.
En tegelijk een verhaal dat hij er nog eens in moest duiken maar die radiozender liet behalve clwboysclaw allemaal leuke muziek horen die hij nog niet kende. Dat was wel heel wauw.

Nu heb ik realplayer gedownload en geinstalleerd. (Ik had natuurlijk al windowsmediaplayer en later Itunes, maar ach...) Realplayer is een goede 'dief'. Bij alle film en muziek die je via internet kijkt en luistert vraagt ie of je het wilt downloaden. En klik, je bibliotheek is weer een item rijker...
Bij Last.fm radio afspelen biedt realplayer de optie ook aan maar komt dan met de melding dat DRM dat niet toestaat. En terecht! Dezelfde/soortgelijke beveiliging als de Digileenplayer van muziekweb. Probeer digileen eens uit via http://zoeken.bibliotheek.nl/ met je bibliotheekpas en zoek&boek.

Daar zit een unieke kans voor onze bibliotheek in. Met Last.fm je smaak ontwikkelen is nog leuker dan met de smaakprofielen van muziekweb. Dus dat gaan we al onze muziekliefhebbers bijbrengen. Vervolgens laten we Marc van der Meulen een last.fm-zoek&boek-widgetmaken die als ze hun last.fmradio beluisteren ze via de widget kunnen doorklikken naar zoek&boek om de cd te bestellen met hun bibliotheekpas.

2 opmerkingen:

puzzle zei

Ok, Sinterklaas is weer op de terugweg naar Spanje (denk ik) of hij volgt nu een inburgeringscursus. Maar het lijkt me een goed moment om te beginnen aan de Geuzenklus om al je posts te lezen, 23 dingen toch ??? Last FM, jouw playlist aangezet, Kate Bush, ben benieuwd wat er nog meer komt... Ik ging jouw advies volgen en naar zoeken.bibliotheek.nl om te kijken of ik Anthony and the Johnsons kon vinden (zooo moooi), maar blijkbaar heeft ie een broer die klassieke muziek speelt want ik zag Bach, Brahms en wat dies meer zij... En Nazdrave zag ik toevallig dus die heb ik alvast gevraagd.En omdat je zo dol bent op M&M's zal ik je deze link niet onthouden.

Jos Debeij zei

Tja, puzzle. Die m&m's zijn erg leuk. Dat van de Anthony and the Johnsons minder natuurlijk...
Tip: als je op 'and the Johnsons' zoekt komen wel twee cd's boven die ze bij muziekweb hebben. Tip 2: vanaf 2009 is Deventer proefbibliotheek voor muziekweb. Net als de eigen collectie (10.000 cd's) en die van de CD-uitleen Enschede (60.000 cd's) kunnen de 300.000 cd's van Leendirect geleend worden op de bibliotheekpas zonder extra tarief voor bestellen, aanvragen en lenen. 'Kieken wah ut wordt', zeggen ze dan in Twente.