dinsdag 4 november 2008

Library thing en aquabrowser

Ik heb afgelopen weekend wat boeken in 'mijn librarything' gezet, en die gekoppeld aan mijn blog met een (lelijke) widget.

Nu had ik gelezen dat Medialab van de aquabrowser hun nieuwe onderdeel my discoveries ook koppelen met librarything. En mijn fantasie is daarbij verder gegaan dan de werkelijkheid.

Wat er mogelijk is wordt beschreven bij http://www.librarything.com/forlibraries/tour/4
Het blijkt dat we vooral op het niveau van tags gaan samenwerken.

En ik, domkop, heb zondagavond thuis de hele familie nog wijsgemaakt dat we binnenkort de wereld versteld doen staan. Want wie zijn boeken- en mediakast straks in librarything opneemt kan bij een zoekactie niet alleen zien wat de bibliotheek heeft, maar tegelijk ook zien wat in zijn eigen boekenkast staat. Zoals dat bij Google werkt met Googledesktop. Googledesktop indexeert je computer en bij een zoekactie laat Google beide resultaten naast elkaar zien. Internet heeft deze resultaten, maar op je eigen computer zijn ook resultaten gevonden. De schermafdruk laat daar een voorbeeld van zien. Ik heb de afgelopen dagen materiaal verzameld over het toneelstuk van Molière. En Google heeft dat geïndexeerd en laat de oogst zien!

'En het kan nog mooier bij Librarything en de aquabrowser' vervolgde ik mijn uitleg. Mijn huisgenoten luisterden met open mond. Net als bij Flickr kan ik kiezen of ik alleen de resultaten van mijn eigen collectie mag zien, of ook familie en vrienden, of zelfs iedereen.


Dus ik zie bij een zoekactie ook of mijn vrienden dat boek, die cd of die film bezitten. Zo ontstaat een netwerkbibliotheek die zijn weerga niet kent. Ik kan ook een deel van mijn collectie openstellen. En zo, zo ging ik nog een tijdje door met web2.0 mogelijkheden te koppelen aan de aquabrowser en librarything.

Maar zover gaat het (nog) niet dus. :-(
Ik moet constateren dat mijn fantasie beter is dan de werkelijkheid. Die moeten we dus maar waar gaan maken wat mij betreft.

3 opmerkingen:

puzzle zei

Dag Joseph, ik zag laatst op tv dat ze op zoek waren naar je. Ik wilde hun nog over jouw bestaan inlichten, maar ik begreep dat ze inmiddels al een andere Joseph gevonden hebben. Inderdaad een lelijke widget van Librarthing - die op mijn blog vind ik mooier, maar daar staan weer geen boeken onder.....
En wat zei het Medialab - meteen doen ? Of raakte hun werkelijkheid en fantasie ook wat door elkaar ? Ik ben het spoor een beetje bijster met jouw dingen. Je hebt nog een post geschreven over ding 9en daarna kwamen er mooie filmpjes en foto's, maar what about del.ici.ous, wiki, podcast etc. ?
Als aansluiting op je vorige post, ik voel me ook een beetje spooky, ik zie ineens op je blog allemaal zwart-wit foto-nostalgie voorbij komen en daar ben ik sinds vorige week net voor mezelf mee bezig....
En ik heb een mooi boek voor je te leen "Grootmoeders grote oren" van Jacques Vriens.

TienD zei

In Belgie zijn ze daar al wat verder mee, zie zoeken.bibliotheek.be, bijvoorbeeld 'De Vliegeraar'. Helaas moet je nog wel eerst inloggen bij Librarything, maar toch.
Het mooiste is natuurlijk een Zoek&Boek knop in Librarything.
Bestaat er trouwens een groep van Moliere lezers op Librarything?

Anoniem zei

Leuk idee die widget last-fm zoek en boek ... In het nieuwe jaar eens even kijken... Eerst even heel druk met de Deventerse website :)